BV 202E TP /T

bandvagn 202e tp /t

Konstruerad på 1950talet av Bolinder-Munktell, för att lösa problemet med att få fram underhåll och understöd i besvärlig terräng (framför allt Norrlands snö och myrar).

Museets två exemplar är registrerade 1963.

202E-modellen tillverkades med bland annat en något starkare motor (+15 hk), värme i bakvagen, och ZF-växellåda.

Bandvagn 202(Bv 202) är ett bandgående terrängfordon med en midjestyrd design som ger det en enastående framkomlighet i svår terräng. Fordonet består av två permanent sammankopplade vagnar, där motor och växellåda är placerade i den främre vagnen. Alla fyra banden drivs genom en kardanaxel från den främre vagnen till den bakre vagnen. Förare och fordonschef är placerade i den främre vagnen, medan upp till åtta soldater kan transporteras i den bakre vagnen.

Bandvagn i olika modeller är ett vanligt fordon inom den svenska militären och används för en rad olika ändamål, inklusive transport av soldater, förnödenheter och utrustning i utmanande terräng.

Bv 202 har ett extremt lågt marktryck, vilket gör att den kan köra på myrar och blötmarker utan att sjunka ner. Detta gör det till ett utmärkt terrängfordon för svåra förhållanden. Bv 202 är klassificerad som ett översnöfordon, vilket betyder att den kan köras i djup snö utan att sjunka ner tack vare sin konstruktion. Dessutom kan vagnen användas i vatten, eftersom den är amfibisk. Nackdel med BV 202 är låg lastkapacitet (max 1000 kg på landsväg, och max 800 kr i terräng), och låg maxhastighet (30-40 km/h).

Ingen båt? Inget problem!

Lysande exempel på BV202 terrängframkomlighet!

Avsnitt om BV 202, av Kalla krigets fordon. 

BV 202 är ett mycket användbart fordon! Här används den till att dra skidspår. 

Regnr

190309

M8370-202051

BV 202E TP /T

Tilldelad

MFD KAL

Fordonslag

LB

Fabr/typ

BOLINDER MUNKTELL 53100

Årsmodell

1963

Chassinr

190309

Diarienr

N41664

Modellkod

Regdatum

1964-10-24

Färg


Användare

767

Avreg

UTLO 039-7512

PERSSON LEIF

Kaross

98 ÖVRIGT

Längd

6,20

Bredd

1,8

Antal pass

9

Bandbredd

0,52

Effekt i kW

60

Effektnorm

DIN

Slagvolym

1780

Tankrymd

78

Drivmedel

BENSIN

Växellåda


Tjänstevikt i kg

3200

Maxlast i kg

1000

Totalvikt i kg

4200

Skattevikt i kg


Tjänsteviktsfördelning

2030+1170

Koppling typ

KROK

Koppl avstånd

0,25

Bromsanordning

JA

Lastutr längd

2,27

Totalviktsfördeln

2105+2095

Övrig information

JA

ANTAL DRIVAXLAR 1+1. LÄMHÖJD 0,45/0,80 M. BANDDRIVET SNÖFORDON


Regnr

191026

M5370-202051

BV 202E TP /T

Tilldelad

MFD KAL

Fordonslag

LB

Fabr/typ

BOLINDER MUNKTELL 53100

Årsmodell

1963

Chassinr

191026

Diarienr

N1101

Modellkod

Regdatum

1966-01-03

Färg


Användare

767

Avreg

UTLO 022-1422

LEHTO RUTH

Kaross

95 ÖVRIGT

Längd

6,20

Bredd

1,80

Antal pass

9

Bandbredd

0,52

Effekt i kW

60

Effektnorm

DIN

Slagvolym

1780

Tankrymd

78

Drivmedel

BENSIN

Växellåda


Tjänstevikt i kg

3200

Maxlast i kg

1000

Totalvikt i kg

4200

Skattevikt i kg


Tjänsteviktsfördelning

2030+1170

Koppling typ

KROK

Koppl avstånd

0,25

Bromsanordning

JA

Lastutr längd

2,27

Totalviktsfördeln

2105+2095

Övrig information

JA

ANTAL DRIVAXLAR 1+1. LÄMHÖJD 0,45/0,8 M. BANDDRIVET SNÖFORDON


sv_SESwedish