SAAB 35 DRAKEN

Saab 35 draken

Draken – en symbol för svenskt ingenjörsskap

Saab 35 Draken är mer än bara ett stridsflygplan; det är en del av Sveriges luftfartsarv och en symbol för landets ingenjörskap.

Det enmotoriga jaktflygplanet har en unik dubbel deltavinge och utvecklades av Saab AB för det svenska flygvapnet.
Draken blev det första riktiga överljudsflygplanet i Västeuropa och var i militärt bruk i över 40 år i flera europeiska länder. Första flygningen skedde 1955, och planet togs i tjänst 1960. Med sin imponerande prestanda och unika design har Draken satt sin prägel på den militära flyghistorien.

Namnet ”Draken” kommer från dess form, som sett rakt uppifrån påminner om en ”flygande drake,” och har alltså (tyvärr?) inget med eldsprutande mytologiska varelser att göra. Flygplanet har en speciell plats i hjärtat hos många flygentusiaster och historiker.

Utveckling och design

Under 1950-talet insåg Sverige behovet av ett effektivt jaktplan för att kunna hantera kärnvapenbestyckade bombplan. Flygplanet skulle ha radar, överljudsförmåga, lång räckvidd och förmåga att bära nödvändig beväpning. Erik Bratt var chefskonstruktör och i hans team ingick flera experter inom olika områden. Valet föll på en smal flygkropp med en dubbel deltavinge, vilket gav planet utmärkta flygegenskaper vid både höga och låga hastigheter.

Flygprestanda och manövrer

Draken visade sig vara kapabel inte bara på hög höjd utan även vid lägre flygnivåer.
Det var det första flygplanet som genomförde den avancerade flygmanövern kort parad/kobramanövern, en signaturmanöver för flygplanet.

Under utvecklingen identifierades en risk för superstall, där flygplanet vid en extremt hög angreppsvinkel på vingen tappar sin lyftkraft och faller handlöst. Detta ledde till att specialutbildning i manövrering integrerades i flygträningen.

Milstolpar

Den första prototypen av Draken flög den 25 oktober 1955, och den första produktionsversionen, J 35A, levererades 1959.

Den 15 januari 1960 blev Draken det första svensktillverkade flygplanet att flyga i Mach 2 (dubbla ljudhastigheten).

Totalt byggdes 644 Draken-flygplan, som tjänstgjorde i Sverige, Danmark, Finland och Österrike fram till 2005.

Denna video visar inte museets exemplar (som icket är i flygdugligt skick), men ger en känsla av hur skickligt utformat Draken är.  

Saab 35 Draken

Tillverkare
Saab AB

Längd
15,34 m 

Höjd
3,89 m

Spännvidd
9,42 m 

Vingyta
49,2 m²

Vikt (tom)
8,25 ton

Maxhastighet
Mach 2

Max flyghöjd
19 995 m 

Lastförmåga 
11,4 ton

Transporträckvidd
1763 km

Stigförmåga
10 500 m/min

Motor(er) 
Volvo Flygmotor RM 6C (Rolls-Royce Avon 300 med axialkompressor och efterbrännkammare)

Dragkraft
78,4 kN med EBK (Efterbrännkammare)

Fast beväpning: 
Ordinarie beväpning: 1-2 x 30 mm Akan m/55
90 patroner per akan
Övningsbeväpning: 1-2 x 12,7 mm Akan m/39
100 patroner per akan

sv_SESwedish