BV 202E TP /T
bandvagn 202e tp /t
Konstruerad på 1950talet av Bolinder-Munktell, för att lösa problemet med att få fram underhåll och understöd i besvärlig terräng (framför allt Norrlands snö och myrar).
Museets två exemplar är registrerade 1963.
202E-modellen tillverkades med bland annat en något starkare motor (+15 hk), värme i bakvagen, och ZF-växellåda.
Bandvagn 202(Bv 202) är ett bandgående terrängfordon med en midjestyrd design som ger det en enastående framkomlighet i svår terräng. Fordonet består av två permanent sammankopplade vagnar, där motor och växellåda är placerade i den främre vagnen. Alla fyra banden drivs genom en kardanaxel från den främre vagnen till den bakre vagnen. Förare och fordonschef är placerade i den främre vagnen, medan upp till åtta soldater kan transporteras i den bakre vagnen.
Bandvagn i olika modeller är ett vanligt fordon inom den svenska militären och används för en rad olika ändamål, inklusive transport av soldater, förnödenheter och utrustning i utmanande terräng.
Bv 202 har ett extremt lågt marktryck, vilket gör att den kan köra på myrar och blötmarker utan att sjunka ner. Detta gör det till ett utmärkt terrängfordon för svåra förhållanden. Bv 202 är klassificerad som ett översnöfordon, vilket betyder att den kan köras i djup snö utan att sjunka ner tack vare sin konstruktion. Dessutom kan vagnen användas i vatten, eftersom den är amfibisk. Nackdel med BV 202 är låg lastkapacitet (max 1000 kg på landsväg, och max 800 kr i terräng), och låg maxhastighet (30-40 km/h).
Ingen båt? Inget problem!
Lysande exempel på BV202 terrängframkomlighet!
Avsnitt om BV 202, av Kalla krigets fordon.
BV 202 är ett mycket användbart fordon! Här används den till att dra skidspår.
Regnr
190309
M8370-202051
BV 202E TP /T
Tilldelad
MFD KAL
Fordonslag
LB
Fabr/typ
BOLINDER MUNKTELL 53100
Årsmodell
1963
Chassinr
190309
Diarienr
N41664
Modellkod
Regdatum
1964-10-24
Färg
Användare
767
Avreg
UTLO 039-7512
PERSSON LEIF
Kaross
98 ÖVRIGT
Längd
6,20
Bredd
1,8
Antal pass
9
Bandbredd
0,52
Effekt i kW
60
Effektnorm
DIN
Slagvolym
1780
Tankrymd
78
Drivmedel
BENSIN
Växellåda
Tjänstevikt i kg
3200
Maxlast i kg
1000
Totalvikt i kg
4200
Skattevikt i kg
Tjänsteviktsfördelning
2030+1170
Koppling typ
KROK
Koppl avstånd
0,25
Bromsanordning
JA
Lastutr längd
2,27
Totalviktsfördeln
2105+2095
Övrig information
JA
ANTAL DRIVAXLAR 1+1. LÄMHÖJD 0,45/0,80 M. BANDDRIVET SNÖFORDON
Regnr
191026
M5370-202051
BV 202E TP /T
Tilldelad
MFD KAL
Fordonslag
LB
Fabr/typ
BOLINDER MUNKTELL 53100
Årsmodell
1963
Chassinr
191026
Diarienr
N1101
Modellkod
Regdatum
1966-01-03
Färg
Användare
767
Avreg
UTLO 022-1422
LEHTO RUTH
Kaross
95 ÖVRIGT
Längd
6,20
Bredd
1,80
Antal pass
9
Bandbredd
0,52
Effekt i kW
60
Effektnorm
DIN
Slagvolym
1780
Tankrymd
78
Drivmedel
BENSIN
Växellåda
Tjänstevikt i kg
3200
Maxlast i kg
1000
Totalvikt i kg
4200
Skattevikt i kg
Tjänsteviktsfördelning
2030+1170
Koppling typ
KROK
Koppl avstånd
0,25
Bromsanordning
JA
Lastutr längd
2,27
Totalviktsfördeln
2105+2095
Övrig information
JA
ANTAL DRIVAXLAR 1+1. LÄMHÖJD 0,45/0,8 M. BANDDRIVET SNÖFORDON